HIQ & COVID19 – Visie en advies

Met zijn allen maken we dit voorjaar een ongekende situatie door. Iets waar we ons niet in het bijzonder op hebben voorbereid, noch kunnen weten hoe het verloop zal zijn. Of je nu in loondienst bent bij een grote organisatie, een kleine onderneming, recent hebt vernomen dat je werk onder de zogenaamde ‘vitale beroepen’ wordt geschaard of zelfstandige zonder personeel bent… Je bent geconfronteerd met een situatie waar de antwoorden niet bijgeleverd werden. De afgelopen periode heeft vooral in het teken gestaan van het vinden van routine in deze nieuwe, en steeds veranderende toestand, en het verkennen van mogelijkheden.

Nu iedereen zijn draai begint te vinden, en maatregelen weer versoepeld worden, kunnen wij ons voorstellen dat je juist misschien ook gecreëerd door deze nieuwe omstandigheden advies zoekt. Alhoewel wij onze praktijklocatie voor volwassenen gesloten hebben en zoveel mogelijk vanuit huis werkzaam zijn, willen wij toch laten weten dat het je altijd vrij staat ons te benaderen voor telefonische/video consultatie. Vanuit maatschappelijk belang wegen we het maken van afspraken af, maar we zijn onverminderd beschikbaar voor je vragen en zorgen. Om te sparren, plannen te maken, of even mee te denken en te helpen drie stappen achteruit te doen als dat nodig is. Is je vraag niet op een alternatieve manier in te vullen, dan openen we per 11 mei weer op beperkte schaal de deuren. Denk daarbij aan psychologisch onderzoek, of bepaalde kindertherapeutische sessies. Dit gaat met inachtneming van een duidelijk protocol, welke je hier kunt downloaden. Voor volwassenen blijven we werken vanuit huis.

Wij voelen niet de drive een marktplein van willekeurige tips, adviezen en links te worden. Voor iedere suggestie zijn geïnteresseerden, en evenzoveel mensen die zich hier geheel niet door aangesproken voelen. Wij hebben de traditie maatwerk te leveren, en willen jullie eigenlijk niet zelf op verkenningstocht sturen. Liever treden we persoonlijk in contact. Wel hebben we de afgelopen weken rondgekeken welke vragen veel terugkwamen, en welke adviezen we geregeld uitdeelden. Deze vertrekpunten willen we graag vast met je delen.

Thuisonderwijs of Crisis Management?

In de week van 30 maart werd een rake blog geplaatst door een Amerikaanse leerkracht met 25 jaar ervaring in onderwijs, én homeschooler voor haar kinderen. De Amerikaanse situatie is niet de onze, en thuisonderwijs daar is niet wat het hier is, maar de strekking willen we graag toch meenemen. Woorden van bemoediging, opluchting of relativering.

Deze situatie is niet wat thuisonderwijs is, niet in de verste verte. Dit is een crisissituatie, die in de huiselijke kring opgelost wordt, groot verschil! Van de ene op de andere dag geheel thuis zijn, in elkaars leefruimte zitten, en proberen werk, gezin en scholing te combineren is géén normale situatie die je gewoon oppakt.

Misschien missen de kinderen school enorm, misschien juist helemaal niet. Komt het gezin eindelijk een beetje tot rust. Maar daarmee komen dan mogelijk angsten voor het ondenkbare, onrust door de dagelijkse aanscherping of vervaging van maatregelen of het gemis van hobby’s, sport of museumbezoek. Er zijn ervaringen waarom gerouwd wordt, waarvan gebaald wordt, waar over gediscussieerd wordt. Verlies van (contact met) personen, maar ook van kleine geneugten. Geef die processen de ruimte, en verwacht niet van jezelf en je gezin dat de routine van alle dag kan blijven bestaan, als alles om je heen tijdelijk verandert en onduidelijk is. Het is oké om niet ‘fantastisch’ te zijn in deze periode, om niet alles op de eerste dag op orde te hebben. Je hebt de uitdaging om het ‘te rooien’ met elkaar, niet om er in uit te blinken.

We delen graag hiernaast onze algemene adviezen en tips, maar schroom niet ons te contacteren bij zorg of vragen!

  • ‘Onze’ kinderen zijn veelal gevoeliger dan gemiddeld. Pikken emoties van jou en je gezinsleden haarfijn op en gaan ermee aan de haal, omdat ze (misschien net als jij) niet weten wat ze er mee aan moeten. De intensiteit waarmee zij de wereld beleven, ook cognitief/intellectueel, kan gekke sprongen maken in tijden van onrust.

  • Afspraken en beloften… Wat het ook is wat je toezegt of waarmee je gerust probeert te stellen, zorg dat je het waar kunt maken. Misschien betekent dat in een tijd waarin maatregelen buiten je macht om van kracht worden, dat je vaker ‘ik weet het niet zeker’ moet zeggen.

  • De onzekerheid kan maken dat jij ook meer neigt naar controle. Flexibiliteit is juist wat we nodig hebben in deze tijd. Probeer geen grip te krijgen op de situatie door de dag van uur tot uur te beheersen, maar leef de flexibiliteit voor en geniet van de ruimtes die ontstaan.

  • Het schoolwerk thuis maken neemt werkelijk niet van half 9 tot half 3. Het zorgen dat alle groep 6 leerlingen hun potlood pakken, hun boek openslaan op pagina 27, de eerste alinea gelezen hebben en stil klaar zitten voor de instructie bij de opdracht neemt écht meer tijd in beslag dan jullie gezamenlijk momentje, of de tijd die je tiener nodig heeft om door zijn opgaven heen te stomen. Niet iedere 45 minuten een bel, 10 minuten wisseltijd, 5 minuten ‘landen’ en uitdelen van materiaal. Alle normale afleiders van een klaslokaal vol kinderlijven ontbreken. Kortom: probeer niet de schooldag ‘aan te vullen’ met goedbedoelde extra doch verplichte materialen. Het is normaal dat jullie sneller klaar zijn en je vergroot er niet het leerplezier mee.

  • Maak ruimte voor het bespreken van je eigen onzekerheid en angst, en nodig kinderen en jongeren ook uit dit te doen. Benoem wat jij zelf doet om je staande te houden. Omring je jezelf met informatie, of scherm je jezelf juist een beetje af? Bespreek iedere dag aan tafel of bij bed eens wat er voor jou wel, en helemaal niet werkte aan de dag. Zonder dat anderen feedback mogen geven of mogen uitleggen waarom iets was, gewoon ‘om het gezegd te hebben’. Heerlijk om zo veilig en openlijk te kunnen praten, discussies niet toegestaan.
  • Iedere school heeft het anders vormgegeven de afgelopen weken. Pakketjes papierwerk mee naar huis of alles digitaal. Georganiseerd en gepland of ‘succes ermee’. Creatieve opdrachten en gave video presentaties, of gewoon hoofdstuk 8 redactiesommen. Laat je als ouder niet gek maken. Jij bent geen leerkracht, je kind leert niet het best noch enkel van werkbladen of tekstboeken. Als jullie ergens samen niet uit (of doorheen) komen, laat het los. Ga een andere leerzame activiteit samen doen, behoud het plezier en geef de leerkrachten de kans om dit later op een goede manier te herstellen. Leerplezier verder frustreren of stukmaken kost hen en jullie véél meer ellende op de lange termijn. Kinderen gaan niet ten onder in het leven als ze een paar weken matig aandacht hebben besteed aan de topografie leerbladen.

  • Pak luisterboeken, en dan niet alleen de ‘gezellige’ fictie, maar ook eens een stukje (kinder)literatuur of een informatief verhaal. Bezoek websites van musea, maak samen een mooi kweekschema voor de groentes in de hoek van de achtertuin en bestudeer het metriek stelsel door een cake te bakken. Gebruik deze tijd om een lekker wat webinars en online courses te volgen waar je (of je tiener) nooit aan toekomt.

  • Creëer daarnaast juist actief gezamenlijke momenten. Moedig (juist ook bij tieners) beeldbellen aan ter vervanging van het ‘zich suf appen’. Lekker samen hangen met een drankje en een muziekje of een film kijken kan ook via een beeldbelverbinding. (en denk aan de Netflix Party app, waarmee je samen een film kunt kijken, vanaf verschillende locaties).

  • Probeer te doen wat in de klas niet gaat: spring touwtje tijdens het automatiseren van tafels, gooi over tijdens het overhoren van Franse woordjes en speel galgje met gebaren.

  • Zorg voor iedereen in huis ook voor voldoende ‘alleen-tijd’ in de planning: even zelf spelen, lezen, tekenen, dromen, muziekje luisteren.

  • Vergeet niet te genieten. Van elkaar, van de zon, van een wijntje op vrijdagavond die niet echt als vrijdag voelt en van hoe je kind jou kan uitleggen hoe dat ene werkje eigenlijk hoort.

TEAM HIQ