HIQ individueel > Tekentherapie
Tekentherapie (ook wel: genezend tekenen genoemd) geeft je de mogelijkheid om inzicht te krijgen in jezelf.
In de beginjaren '20 werd de tekening als psychisch medium met name door de psychiater Carl Jung in Europa geïntroduceerd. Door zijn interesse in de Indiase filosofie kwam hij in aanraking met een speciaal soort tekeningen die gemaakt werden binnen een cirkel, de zogeheten mandala's. Geboeid door deze tekeningen ging hij zelf ook mandala's maken. Vervolgens gebruikte hij deze wijze van tekenen in zijn praktijk waar dit een steeds belangrijker rol ging spelen. Het bleek dat onverwerkte ervaringen en onderdrukte emoties aan het papier werden toevertrouwd.
Inmiddels is het tekenen in het algemeen als analytisch instrument ook door andere psychiaters, psychologen en pedagogen toegepast en verder ontwikkeld. Het analyseren van een tekening wordt tegenwoordig in meerdere instellingen als onderdeel van therapie gebruikt. Er wordt dan vooral 'concreet' getekend n.a.v. situaties en herinneringen. D.m.v. de tekening (al dan niet in symbolen) met daaraan gekoppeld de vraagstelling worden beelden en gevoelens opgeroepen die dan opnieuw en bewust beleefd kunnen worden. Vervolgens ontstaat inzicht en daarna kan er acceptatie plaatsvinden.
Ieder mens kan tekenen, ook al denk je van niet. Het is een heel avontuur en plezierig om te doen, alleen en soms ook samen met de therapeut.
Je krijgt een tekenopdracht, die je geheel naar eigen kunnen gaat uitvoeren. Eerst sta je stil bij de tekenervaring zelf: wat ging er in je om terwijl je aan het tekenen was. Allerlei nieuwe gedachten en gevoelens over jezelf en het thema dat je aan het uitvoeren bent kwamen misschien aan de oppervlakte. Dit is het onbewuste deel van jezelf wat middels de opdracht zichtbaar gaat worden.
Dan word je uitgenodigd om te leren kijken naar jezelf in het projectieveld van jouw tekening. De tekentherapeut helpt je kijken naar je eigen tekentaal. De tekening is een plattegrond van je onderbewustzijn, een spiegel van nog sluimerende vermogens. In iedere tekening zijn de hulpvraag én het zelfhelende vermogen van het individu verborgen. En in iedere tekening zit altijd iets bruikbaars. Door middel van zorgvuldig gestelde vragen door de therapeut ga je dieper op je thema in.
Het aanvaarden en integreren van je eigen informatie door je bewust te worden van je eigen handelingen, gedrag en patronen, noemen we het 'proces aangaan'. Dit is het doel van tekentherapie. Zolang je nog iets te leren of te veranderen hebt, zal een situatie, klacht of ziekte aanhouden, evenals negatieve gedragscodes.
Iedereen kan het, stap voor stap, op zoek naar de zin en het verband van die thema's die in je leven een rol spelen zoals geboorte, reizen, vriendschap, eenzaamheid, sterven, verlies, woede, vrede, enzovoort.
In de beginjaren '20 werd de tekening als psychisch medium met name door de psychiater Carl Jung in Europa geïntroduceerd. Door zijn interesse in de Indiase filosofie kwam hij in aanraking met een speciaal soort tekeningen die gemaakt werden binnen een cirkel, de zogeheten mandala's. Geboeid door deze tekeningen ging hij zelf ook mandala's maken. Vervolgens gebruikte hij deze wijze van tekenen in zijn praktijk waar dit een steeds belangrijker rol ging spelen. Het bleek dat onverwerkte ervaringen en onderdrukte emoties aan het papier werden toevertrouwd.
Inmiddels is het tekenen in het algemeen als analytisch instrument ook door andere psychiaters, psychologen en pedagogen toegepast en verder ontwikkeld. Het analyseren van een tekening wordt tegenwoordig in meerdere instellingen als onderdeel van therapie gebruikt. Er wordt dan vooral 'concreet' getekend n.a.v. situaties en herinneringen. D.m.v. de tekening (al dan niet in symbolen) met daaraan gekoppeld de vraagstelling worden beelden en gevoelens opgeroepen die dan opnieuw en bewust beleefd kunnen worden. Vervolgens ontstaat inzicht en daarna kan er acceptatie plaatsvinden.
Ieder mens kan tekenen, ook al denk je van niet. Het is een heel avontuur en plezierig om te doen, alleen en soms ook samen met de therapeut.
Je krijgt een tekenopdracht, die je geheel naar eigen kunnen gaat uitvoeren. Eerst sta je stil bij de tekenervaring zelf: wat ging er in je om terwijl je aan het tekenen was. Allerlei nieuwe gedachten en gevoelens over jezelf en het thema dat je aan het uitvoeren bent kwamen misschien aan de oppervlakte. Dit is het onbewuste deel van jezelf wat middels de opdracht zichtbaar gaat worden.
Dan word je uitgenodigd om te leren kijken naar jezelf in het projectieveld van jouw tekening. De tekentherapeut helpt je kijken naar je eigen tekentaal. De tekening is een plattegrond van je onderbewustzijn, een spiegel van nog sluimerende vermogens. In iedere tekening zijn de hulpvraag én het zelfhelende vermogen van het individu verborgen. En in iedere tekening zit altijd iets bruikbaars. Door middel van zorgvuldig gestelde vragen door de therapeut ga je dieper op je thema in.
Het aanvaarden en integreren van je eigen informatie door je bewust te worden van je eigen handelingen, gedrag en patronen, noemen we het 'proces aangaan'. Dit is het doel van tekentherapie. Zolang je nog iets te leren of te veranderen hebt, zal een situatie, klacht of ziekte aanhouden, evenals negatieve gedragscodes.
Iedereen kan het, stap voor stap, op zoek naar de zin en het verband van die thema's die in je leven een rol spelen zoals geboorte, reizen, vriendschap, eenzaamheid, sterven, verlies, woede, vrede, enzovoort.
HIQ begeleidt zowel kinderen als volwassenen individueel d.m.v. tekentherapie.
Voor de kinderen wordt er met de begeleiding meestal gestart met een uur per week gedurende enkele maanden/een kwartaal. Daarna wordt afgebouwd naar 1x per maand tot op verzoek af en toe nog eens een sessie. Er wordt altijd gestart met puur tekenen. In de loop van een aantal weken komen er vaak ook leer- of andere problemen aan het licht. Dan kan de begeleiding een combinatie worden van tekenen en cognitieve opdrachten: leren leren, automatiseren, bepaalde cognitieve reken- en/of taalopdrachten enzovoort. Natuurlijk wordt er altijd overlegd met ouders en kind!
Voor de volwassenen is de begeleiding vaak geconcentreerd rondom een heel specifieke hulpvraag. Soms is 1 sessie genoeg om klaarheid te brengen, soms spreken we met elkaar een aantal sessies af. Onderwerpen die aan bod kunnen komen: stellen van grenzen, ruimte innemen, hoe ga ik om met mijn hoogbegaafdheid, hoe stop ik met mijzelf overschreeuwen, tot handelen komen, contact met 'gevoel' maken enzovoort.
In de praktijk blijken veel cliënten het prettig te vinden een bepaald onderwerp aan te pakken en dan af en toe nog eens een afspraak te maken om te reflecteren.
Voor de kinderen wordt er met de begeleiding meestal gestart met een uur per week gedurende enkele maanden/een kwartaal. Daarna wordt afgebouwd naar 1x per maand tot op verzoek af en toe nog eens een sessie. Er wordt altijd gestart met puur tekenen. In de loop van een aantal weken komen er vaak ook leer- of andere problemen aan het licht. Dan kan de begeleiding een combinatie worden van tekenen en cognitieve opdrachten: leren leren, automatiseren, bepaalde cognitieve reken- en/of taalopdrachten enzovoort. Natuurlijk wordt er altijd overlegd met ouders en kind!
Voor de volwassenen is de begeleiding vaak geconcentreerd rondom een heel specifieke hulpvraag. Soms is 1 sessie genoeg om klaarheid te brengen, soms spreken we met elkaar een aantal sessies af. Onderwerpen die aan bod kunnen komen: stellen van grenzen, ruimte innemen, hoe ga ik om met mijn hoogbegaafdheid, hoe stop ik met mijzelf overschreeuwen, tot handelen komen, contact met 'gevoel' maken enzovoort.
In de praktijk blijken veel cliënten het prettig te vinden een bepaald onderwerp aan te pakken en dan af en toe nog eens een afspraak te maken om te reflecteren.