Denkt primair in beelden |
Denkt primair in woorden |
Is visueel sterk |
Is auditief sterk |
Kan goed met ruimte omgaan |
Kan goed met tijd omgaan |
Leert vanuit overzicht (top-down) |
Leert stapje voor stapje (overwegend bottom-up) |
Begrijpt het meteen, of (nog) niet |
Leert met vallen en opstaan |
Begrijpt complexe concepten makkelijk, maar heeft moeite met eenvoudige taken |
Presteert goed wanneer de moeilijkheidsgraad geleidelijk wordt verhoogd |
Is goed in synthese, samenvoegen, verbanden leggen |
Is een meer analytische denker |
Werkt vanuit het grote geheel (deductief), kan details over het hoofd zien |
Werkt vanuit de onderdelen naar het geheel (inductief), heeft oog voor detail |
Kan goed kaartlezen |
Kan mondelinge instructies goed opvolgen |
Is beter in wiskundig redeneren dan cijferen |
Kan prima rekenen |
Leert gehele woorden gemakkelijk, maar moet woorden visualiseren alvorens ze te kunnen spellen |
Kan klanken gemakkelijk onderscheiden, en kan woorden spellend uitspreken |
Geeft de voorkeur aan een toetsenbord om te schrijven |
Kan in potentie snel en netjes schrijven |
Ordent en organiseert op geheel eigen wijze |
Is goed georganiseerd |
Vindt intuïtief de juiste oplossing |
Kan stappen in het werk gemakkelijk verduidelijken/toelichten |
Leert het beste door verbanden te leggen |
Kan uit het hoofd leren/stampen |
Goed visueel lange termijn geheugen. Leert concepten voor ‘de eeuwigheid’, haakt af bij stampwerk en herhaling |
Goed auditief korte termijn geheugen. Heeft (soms) herhaling nodig om het geleerde te beklijven |
Ontwikkelt eigen methoden om problemen op te lossen |
Leert goed via instructie |
Is erg gevoelig voor de houding/bejegening door de leerkracht |
Leert meer onafhankelijk van de emotionele lading van een leerkracht |
Bedenkt bijzondere oplossingen voor problemen. Ontwikkelt zich asynchroon |
Voelt zich goed bij één juist antwoord. Ontwikkelt zich overwegend evenwichtig |
Kan erg fluctuerende schoolresultaten behalen |
Heeft de potentie tot evenwichtige resultaten |
Geniet van meetkunde en natuurkunde |
Geniet van algebra en scheikunde |
Leert de talen het beste (op locatie) door onderdompeling |
Leert de talen in de klas/via onderwijs |
Is creatief, ambachtelijk, technologisch, emotioneel of spiritueel begaafd. Is een laatbloeier |
Is academisch getalenteerd. Is een vroegbloeier |